Emtsveden

. Det här var vad jag förra året menade med Emtsveden och kopplingen till Fylke.

090831

Sista augusti. Två veckor kvar av sommarlovet här. Senaste veckan har jag åkt till Johans landställe - Emtsveden, varit på tjejkväll med Laura, gått på Popaganda (sett Anna Ternheim, Ingenting, Florence Valentin och Markus Krunegård) och träffat Jenny. Apropå musik.. Winnerbäck kör en höstturné!! Åh vad jag skulle vilja se! Kanske att schemat tillåter det, kanske inte, vi får se. Nu har två Stockholmskonserter blivit utsålda, men han har lagt till en tredje den 7e november. De två kommande veckorna är det biologi som gäller. Har kommit en bra bit, men inte alls läst allt än. Och så måste CSN fixas. Jepp, det är vad som är på gång just nu.
För alla som inte visste - det är så här man solar på Samos  ;D

090821

Sitter och lyssnar på Coldplay. Konserten är ju imorgon! Tänk så länge sedan det var man bokade biljetterna och nu är det äntligen dags. Jag gjorde en spotify playlist med låtar de tog med i sin senaste spelning, här:  coldplay. De gjorde till och med en tribute till Michael Jackson och spelade Billie Jean.
I onsdags kom vi tillbaka från Samos - en Grekisk ö bara någon km från den Turkiska kusten. En lyckad, varm och solig vecka med både bad och upptäcktsfärder runt ön. Något man bara måste göra när man är där är att besöka Potami vattenfall. Vattenfallen är väl inte så häpnadsväckande i sig, utan det häftiga är att man kan - iförd badkläder -  ta sig upp igenom vattenfallen och följa vattnet. Bästa utflykten! :)

090809

Gästerna har åkt till flyget och jag sitter här och slappar, lyssnandes på Jean Baptiste Mauniers sång på youtube, ni vet, killen från Les Choristes. Så vad har hänt sen i tisdags.. jo, Onsdagen spenderades med att gå från Söder till centralen via Gamla Stan. Torsdagen slappades förbi vid Stendalsbadet. I fredags åkte vi till stan igen och gick från Karlaplan till Hallwylska museet som var väldigt fint. Förutom den vanliga utställningen eller paret von Hallwyls hem, fanns också en utställning av stora modeskapares vackra klänningar. Det blev en middag i en Italiensk restaurang innan vi åkte hem. Igår, lördag, var en ganska slapp dag med bad vid Stendal, en jobbig springtur på 5,6 km i Brantbrink med efterföljande kylande bad. På kvällen introducerade vi kräftor för gästerna som var måttligt förtjusta, haha. Jag kan säga att det tar emot att bryta och krossa de insektsliknande små djuren. Påminner om något reportage på Discovery Travel and Living där reportern åker till Sydamerika och smakar grillade larver på någon marknad mitt i ingenstans. Isch.. Vi hade i alla fall riktig mat som huvudrätt och sen en god efterrätt - grillad ananas med en god sås på grönpeppar plus vaniljglass.

En vecka går snabbt. Nu väntar Grekland om ett par dagar. Det blir riktigt kul :)  Men att september närmar sig får man glömma..

090804 Hemma

Idag var den andra heldagen som spenderades med min moster, hennes man och dotter på typ 14 år. De ska vara här en vecka så det gäller att späcka den med intressanta upplevelser. Igår besökte vi Drottningholms slott och Kina slott intill. Drottningholms slott har man ju varit i eller utanför ett otal gånger med gäster som varit på besök, men jag insåg innan vi gick in att jag ändå inte mindes särskilt mycket, man blandar ihop med andra slott.. Däremot Kina slott var nog första gången jag spanade in. Det intressantaste där var nog det höj- och sänkbara matbordet i ett mindre sidohus "La confidance" där kungafamiljen kunde sitta och äta utan att personalen hörde deras konversationer. Kung Gustav III gillade tydligen inte skvaller. Bordet hissades ner till bottenvåningen där det dukades innan det hissades upp igen tills det var dags för nästa rätt. Intill bordet står två hyllor. En teori var att man där kunde få en påfyllning uppskickad utan att hela bordet behövde hissas.

En cykeltur på Utö var dagens aktivitet. Tog båten från Årsta havsbad till Utö där vi hyrde cyklar, cyklade till sandstranden på Ålö där vi slappade ett tag och åt lunch. En fin sommardag och en utflykt att rekommendera :)

090731 Hemma

Awww, sista juli :(  En månad av sommarlovet har gått, men det är i princip 1,5 månader kvar om man inte räknar med praktiken. Kom hem från Fyrudden i onsdags. Var riktigt kul och mysigt där - skärgård, ängar, hav, båt, ridning, the sims 3, korsord, bastu, god mat, kanelbullar, en del sol och förstås ett trevligt sällskap, för att korta ner det hela. Här hemma har jag hunnit städa rummet, sätta upp studsmattan och bakat muffins.. på 2 dagar.. hmm.. Imorgon måste jag ta tag i biologin och läsa ett större antal sidor så att mitt samvete kommer i balans igen, för sen på söndag får vi gäster och i och med det en massa aktiviteter på schemat.