Fredag. Seger!

Vi har besök av duvor utanför fönstret.


YES! Jag klarade det muntliga anatomiprovet igår :D  Fick 5 frågor. Om fibula och radius (Höger/vänster? varför?), om ryggens kurvor, både lordosis och kyphosis, som jag klarade bra, men också kurvor åt sidan som läraren nämnt lite förbigående på en föreläsning och som jag inte kom ihåg - scoliosis, och om det är pathological, vilket det tydligen oftast är. Han frågade vilken typ av led knäleden är. Hinge joint, hade jag ju läst om i boken. Men hah, "Har du varit på föreläsningarna och lektionerna? Minns du något?" ja och ja. Enligt honom är knäleden en blandning av två leder - hinge och nåt mer, som man förstås inte kan lägga på minnet i en sån pressad och nervös situation. Gud, när man är där bland alla skelletdelar, ensam med den respektingivande läraren, glömmer man lätt allt man lärt sig :/ alla namn bara flyger ut ur huvudet. Då får man gissa. "Varför är denna radius den västra?" Den skarpa sidan, interosseous border, är medially placerad. "Men om man bara går på det skulle den, vänd åt andra hållet, lika väl kunna vara den högra." Det såg skumt ut. Jag såg att det fanns en tubercle på "framsidan", och sa det. "Vad heter den?" (Gissandes) Radial tubercle. Tydligen var det radial tuberosity. Nära.    Sen frågade han om the pelvic inlet, som jag fick helt klart för mig samma morgon. Tack för det :)  "Passed."

Ringde glad till mamma. Vi möttes och åt middag på "Karczma Lwowska". Riktigt gott! Därefter tog jag för mig av det som hotellet mamma bodde på hade att erbjuda - ett långt varmt bad, TV5 Monde, en skön säng och en deliciös frukost :D  Kanske blir en repris nästa vecka, då jag under måndagen förhoppningsvis lyckas klara det skriftliga anatomiprovet. Det är en fet utmaning som jag ska plugga till idag och under helgen. Kraniet, repetition av skelettet, leder och ligament, och så ska jag läsa igenom anteckningarna från lektionerna (tydligen är ju de viktiga). 



Funderar lite på om det inte är nåt skumt bakom de där muntliga "practical" proven. Rättvisa kan de ju inte kallas. Vissa får frågor om the "anatomical positions", lätt, medan andra får kluriga frågor om små detaljer på kraniet. Vissa får få frågor, andra får fler. Om man inte klarar en fråga ska läraren ställa fler, men det gör han inte alltid. Mkt verkar hänga på lärarens humör. Dessutom verkade den schyssta generally-läraren ha tuffat till sig och blivit mkt strängare, för han verkade ha underkänt fler än hans näst intill förebild, dr Syrycki, som jag alltså blev förhörd av. Ja, det var alltså två lärare som förhörde varsin grupp. De som inte klarade det igår, bl.a. min rumskompis, fick göra om det idag, och de som inte klarade det idag (samma person där) gör om det på torsdag. Det är verkligen inte uppmuntrande att bli underkänd. Förtvivlan, gråt, och tankar på att ge upp. Men kom igen, det här är bara en liten del. Man kan inte ge upp så lätt. Ett antal andraårselever kom och gjorde samma prov igår. Kan ju säga att läraren inte verkar ha överseende med deras misstag. 

Det var så vackert ute på väg från hotellet idag. Det var en sån där fin morgondimma med solen som lyste igenom och speglade sig i floden. Såklart så hade man ju inte med sig kameran, fasen. Men det kommer säkert fler chanser.  

 
Vägen jag tog idag fast i en mörkare version.

 Ja, nästan..

Och saknad.. efter någon som var här och förgyllde min tillvaro några dagar. 

E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0