Måndag

Så har alltså en ny vecka börjat. Denna vecka står fysik på schemat. Vad har hänt sen i torsdags? Jo, förutom den vanliga kemin innehåll dagen ett restaurangbesök med 15-16 andra förstaårselever. Det var rätt trevligt. Åt en delikat fajita med kyckling. Efteråt samlades ett antal personer i två tjejers rum ett par våningar upp där det pratades och slappades. Blev väl ganska sent jag kom ner till mitt rum. Vissa gick ut och partade efter middagen. Jag avstod dels för att jag var trött och dels för att inga av de jag umgåtts med skulle med. Och ja, visst skulle man kunnat hänga med och lära känna de andra, men som sagt, jag orkade inte. 

Lördagen var riktigt trevlig :) Jag hade somnat med taklampan tänd och dagboken uppslagen och utan att ha satt på väckarklockan, så jag fick väldigt bråttom på morgonen. Internet hade lagt av så jag fick ingen underhållning till frukosten :( Jag mötte polskaläraren Sylwia och tre andra schyssta tjejer på Museum Narodowe där vi såg både gammal vacker och intressant konst och modern ännu intressantare och riktigt häftig konst. Den moderna konsten är ju så.. vad heter det?.. expressionistisk? Man kan liksom stå länge och titta och fundera på vad konstnären ville förmedla. De gamla konstverken, särskilt de av en otroligt duktig man som målade landskap, stod jag mer och beundrade. Det finns ju inte lika mycket att fundera över där. Mer hur han lyckats få det så himla verklighetstroget på ett så vackert sätt. Måste kolla upp vad han heter. Efter Muzeum Narodowe (Nationalmuseet alltså) gick vi till stans tydligen äldsta bibliotek som dessvärre var stängt, men meningen var att visa var det ligger nånstans så att vi kan gå dit och plugga. Ossolineum var namnet och man får medlemskort för 30 zl per år. Byggnaden har en jättefin innergård och en liten park. Vidare bar det av till kaféet La Scala på Plac Solny, ett torg precis intill den stora Rynek. Jag drack en ordentlig varm choklad och åt en pszepyszny (jättegod!) typ tonfisksmörgås men i form av en paj med bröddeg. 

När jag kom tillbaks till studenthemmet efter "utflykten" fick jag veta av receptionisten att det hade kommit en tjej till mitt rum. "Åh, nej." tänkte jag. "Jag som inte hunnit städa och det ser förjäkligt ut." Jag kom upp till rummet, hälsade, bad om ursäkt för röran och sen städade jag ordentligt innan jag drog iväg till mormor och morfar. Min rumskompis är jättetrevlig men hon letar efter ett eget rum. På lördagskvällen tog jag tåget till mormor och morfar. Det blev ingen lång sovmorgon på söndagen för vi begav oss till kyrkan. När jag var liten tyckte jag att den en timme långa mässan höll på en evighet och jag tittade på klockan hundra gånger innan prästen äntligen hade läst klart nästa veckas händelser och man var free to go :) Så var det emellertid inte igår. Tiden gick verkligen fort, typ "Oj, är det verkligen slut nu?". Bra det. Resten av dagen hände det inte så mycket. Det blev en del anatomiplugg förstås. 

Idag var det första fysiklektionen. Uträkning av satellitens bana runt en himlakropp. Eh, sen när behöver en läkare kunna sånt? Läraren var i alla fall riktigt bra. Han kunde förklara! Wow, det har jag inte varit med om tidigare. I så fall hade jag ju haft mer än G i Fysik B. Det ska bli intressant att se vad han mer tar upp. Optik vet jag att det blir, och det är troligtvis det viktigaste fysikmomentet för en läkarstudent. Efter fysiken mötte jag en tjej från klassen på Rynek. Vi fikade innan vi gick och såg Mamma Mia. Jättebra film om man vill ha bra underhållning och kliva ut i dagsljuset med ett leende på läpparna. Måste ladda ner ABBA! :D Verkligen en feel good-film.

Dags för en sen eh "middag"?

E.

Kommentarer
Postat av: Jessie

Det är så roligt att få höra om allt du upplever i Polen! :D keep up the good work ;) hihi såg att du har lagt upp en länk till min blogg, blev väldigt rörd! Hoppas du har det bra där nere. Ta hand om dig <3

2008-09-23 @ 13:59:03
URL: http://met3ora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0