Skola, mat och vatten.

En vecka senare.. sitter jag på studentrummet igen. Kom hit i måndags morse innan det var dags för första biologilektionen. Det handlade om celler och dess organeller. Bra repetition men också mkt nytt, även om läraren tyckte att vi skulle kunnat allt det där sen gymnasiet. I tisdags handlade det om matsmältningssystemet, och the cardiovascular system som jag inte vet vad det heter på svenska, men där hjärta och blodomlopp ingår. Samma sak där med läraren (en annan där), att hon tyckte att vi skulle kunnat allt det där sen innan, men det var ju en massa nytt, iofs mest namnen på allt. Idag hade vi en speciell lärare. Väldigt engagerad och som man inte riktigt vet vad man ska tycka om. Lite läskig men samtidigt lär man sig mkt. Det handlade om genetik och Mendels odling av Pisum Sativum osv osv. Sen var det polska och jag fick veta att jag ska ha en examen den 18e sept som, om jag får godkänt, gör att jag slipper gå på polskalektionerna de kommande två åren och därmed kan lägga den tiden på viktigare och svårare saker. Perfekt! Får ta och läsa polska tidningar eller nåt.

För övrigt är det väl inte så mkt mer som händer här. På fredag efter skolan åker jag nog till mormor o morfar där jag stannar till måndag morgon, för att åtnjuta den utsökta maten i gott sällskap och höra om resorna de gjort de närmaste veckorna. Kan säga att de polska kålsalladerna är sååå goda! Köpte typ en halvliter igår som jag käkade till middag. Vissa säger att maten här har blivit ungefär lika dyr som i Sverige, men det stämmer ju inte. Det är billigt! Jämfört med Norge är det ju riktigt kul att handla här :) En del av det roliga är iofs att handla i såna affärer med olika diskar fyllda med köttprodukter, ost, sallader, piroger och annan traditionell polsk mat, där man får säga vad man vill ha och hur mkt (då är det ju tur att man kan polska). Men att köpa mat på det sättet känns mer personligt och är egentligen bättre med tanke på att man köper exakt så mkt man vill ha av nåt, istället för att tvingas köpa för stora förpackningar som sen kanske inte blir uppätna. Det jobbiga här är att man inte kan dricka kranvattnet. Det är väl inget problem i sig, men det fick mig att tänka på vilka överpriser det är på vattnet man köper i affärerna. I Sverige kostar en kubikmeter kranvatten 9 kr och här betalar man nästan 6 spänn för 1,5 liter! Tänk, 0,009 kr/l mot 4 kr/l ! Här snackas det tydligen om att det är dags att börja spara in på vattnet för att grundvattenbrunnarna, eller vad det nu är, börjar tömmas. Jag har sett diagram på vattentillgången i olika länder nu och i framtiden, och där kunde man utläsa att Polen ligger ganska risigt till medan Sverige har det väldigt gott ställt med tillgången på vatten. Följande är hämtat från http://www.unicef.se/skolinfo/en-droppe-vatten/vatten-i-varlden :

"När det gäller vattenförsörjningen kan vi dela in världens länder och områden i fem grupper.

1. God vattentillgång hela året om
Hit hör till exempel Sverige och Norge.

2. Säsongsproblem
Här behöver man spara vatten från perioder med överskott till torrperioder. Hit hör till exempel de flesta europeiska länderna, bland annat Danmark.

3. Vattenstress
Här har man stor vattenbrist under torrperioder. Hit räknas till exempel Polen.

4. Absolut vattenbrist
Hit hör länder som till exempel Syrien och Egypten.

5.Vattengränsen redan nådd

Här har man redan passerat gränsen för vad området klarar av. Hit hör till exempel Israel och Namibia."

Vidare står det att: "Polen med sin folkökning på 0,9% per år och sjunkande vattentillgångar på grund av ett mer vattenkrävande jordbruk kommer att nå vattenbarriären (grupp 4) omkring 2025."   

Oroande info det där. Men vad ska man göra? 
Nu har jag iaf tänkt att städa upp här och sen plugga vidare på anatomin.

E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0