Måndag

Hääärliga måndagsmorgon! Upp 05:40. Packa. Frukost. Bil + tåg till Wroclaw. Spårvagn. Alldeles för lång väg kvar med all packning. En bag som av okänd anledning vägde TON (undrar om nån av misstag råkat lägga i några kilo bly?) plus dataväskan plus en stor, tung påse med mat och sånt. Ryggen och händerna hann dö på vägen. Jag kom till rummet och gjorde snabbt en macka innan jag drog iväg på en lagom svår kemilektion. På rasten testade jag en delikatess från kondishyllan :) Gott, jättemjukt bröd med en kräm och fruktbitar i, för det ynkliga priset av 1,40 zl, alltså 4,2 kr. Underbart! Lite nyttigare blev det dock sen när jag kom hem. Då testade jag vattenkokaren jag fick av mormor för att göra en skål "Zupa błyskawiczna" ("Blixtsnabb soppa" med nudlar i). God!

 Kom att tänka på teleportering igår. Skulle inte nästan alla världens problem försvinna om det fanns? Iofs skulle det tillkomma andra, men mina skulle definitivt lösas. Jag skulle kunna plugga här men bo hemma. Ojojoj, va bra! Men om man ska se det lite mer storskaligt så skulle ju alla som är på fel ställe vid fel tidpunkt i fel situation, bara kunna byta till rätt plats. Törstiga till platser med vatten, hungriga till platser med mat, krigströtta till fredliga områden. Dessutom skulle alla transportproblem lösas och så himla många tons utsläpp av koldioxid skulle besparas. Men nu får man leva och stå ut med den jord man hamnat på. 

Det har satts upp övervakningskameror i korridorerna här. På min väg mellan trapphuset/toaletterna/köket och mitt rum passerar jag två stycken varav den ena sitter precis vid min dörr. De kan liksom sitta och räkna på allt. Se om jag låser min dörr, se var jag går, hur länge jag är borta, vad jag tar in i mitt rum, osv osv. Men visst, det är väl bra. Att de kanske skulle kunna hjälpa mot inbrott eller diverse former av brott, även om jag tvivlar. 

När gästerna åkt igår promenerade jag och mormor till en plats utanför kyrkan där de firade Dożynki som är nån slags skördefest. Det hade satts upp ett stort tält som innehöll en fullt utrustad scen plus en massa bord med bänkar där det satt mycket folk. Jag tror jag såg en tjej från klassen (den lågstadieklass jag fick komma till när jag gick i skola där i byn 2 x 2 månader i 2an o 3an). Hon var ganska.. vad säger man?.. liksom slarvig på nåt sätt. Nu såg jag att hon gick runt med ett riktigt gäng, typ stora baggybyxor och stor hoodtröja med uppfälld huva. Inte för att det säger er så mkt, men man kände igen henne på helheten och inte bara på ansiktet. Säger man att personligheten lyste igenom? Fast man kan ju inte döma nån bara på utseendet eller utstrålningen, eller? När jag och mormor satt oss ner i tältet körde tre killar igång ett snyggt uppträdande. Typ snäll dansmusik med ena killen som bra sångare och de andra två som grymt coola dansare, måste va street de dansade. Tänkte att det här är inget för mormor, men hon gillade iaf texterna. Tyvärr var de lite otydliga med vad de hette. Ska söka. Nix, hittade inget. De var tydligen inte tillräckligt kända, trots att jag tyckte sångaren säga något om att vissa i publiken kanske har deras skiva. 

Väl hemma bläddrade jag mellan satellit-tv-kanalerna. Jag hittade en egyptisk kanal som sände något frågesportsprogram där två unga par tävlade. Kvinnorna hade sjal på sig. Och jag önskade verkligen att jag kunde arabiska eller att jag hade nån som kunde tolka. Vad var det för frågor de fick? Om vad? Vad sa de? Hursomhelst var det väl det programmet som inspirerade till bilden.




E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0