Dagens runda

Jag gav mig ut vid 7 och tog den vanliga vägen längs floden. Till vänster om mig lös solen strax ovan ögonhöjd från andra sidan vattnet och till höger stod ekarna med sina fullt utslagna klargröna löv. Många var ute och sprang, promenerade eller cyklade för att ta vara på en varm kväll som denna. Jag tog några snabba gångsteg innan jag började springa. Lyckades tydligen hitta den perfekta takten för jag lyckades hålla igång nästan hela vägen fram och tillbaka. Kul med framsteg! Dels var det kul för att det gick så bra, men också för att det var så fint runtomkring - solen som lyser genom vassen och nästan färgar den rosa, den blänkande floden, den härligt gröna naturen. Och om man dessutom kan få närvaro på idrotten så är det ju perfekt :)

Dagen har varit så lång att det känns som att klockan är mer än den är. Jag har lagt till en ny vana för att fräscha upp franskan. På tf1.fr har jag börjat kolla på nyheterna. De franska nyhetssändningarna känns trevligare än de svenska som är väldigt allvarliga i sin rapportering. Dagens franska program kl 13 innehöll först ett inslag om folk i Normandie som var glada för en väderförbättring - "Om det håller i sig till helgen kan vi ta fram Boule!". Detta följdes av de enda allvarliga inslagen: det ena om influensan från Mexiko och det andra om en försvunnen killes kropp som tillslut hittades i något vattendrag. Sedan handlade det om ett BB inkvarterat i en fin byggnad i Lyon som skulle flytta, förmodligen till förmån för ett medicinmuseum, det handlade om barn som lärde sig simma, om en fin by vid norra Frankrikes kust, om den vackra operan i Paris, och om något slags musikjippo som förenade Mozart, opera och rock. Underhållande och lärorikt med andra ord. 



E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0