Måndag 090427 - nr 200

Det här är 200:de inlägget! På typ 10 månader. 10 månader som känns som en evighet, som att man levde ett annat liv och var en annan person då. Hjärnan mäter ju tid med intryck, har den under en tid fått många intryck upplevs tiden som lång, och jag har ju så mkt nya intryck och ny kunskap..

Idag var det prov i computer science, vilket jag inte visste. Men det behövdes ingen träning, och jag hade inte heller kunnat träna - vi gör ju allt i windows. Problemet var inte svårighetsgraden på provet, utan den knappa tid vi fick på oss. Några poäng har man väl skapat ihop iaf. Inte för att den kursen är särskilt allvarlig liksom..  Därefter var det anatomiföreläsning - handlade om hjärnans funktionella områden. Det handlade en del om x antal motoriska och sensoriska nervceller som leder till x antal muskelceller. Vi vet ju att vissa ställen är känsligare än andra och att vissa kroppsdelar har bättre finmotorik än andra. Därför har man kunnat göra en modell av en människokropp med kroppsdelarna förstorade/förminskade beroende på hur stor del av hjärnan som har hand om just den kroppsdelen. Modellen kallas homunculus och något vidare snygg är den ju inte  :P




På onsdag har vi histologiprov. Så det är det som ska förberedas nu. Bara att gå igenom power point-presentationer. Jag behöver iaf inte slita mig från datorn ;)

E.

Kommentarer
Postat av: Anonym

grattis till den 200-de inslaget. kram. m.

2009-04-27 @ 23:10:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0