090804 Hemma

Idag var den andra heldagen som spenderades med min moster, hennes man och dotter på typ 14 år. De ska vara här en vecka så det gäller att späcka den med intressanta upplevelser. Igår besökte vi Drottningholms slott och Kina slott intill. Drottningholms slott har man ju varit i eller utanför ett otal gånger med gäster som varit på besök, men jag insåg innan vi gick in att jag ändå inte mindes särskilt mycket, man blandar ihop med andra slott.. Däremot Kina slott var nog första gången jag spanade in. Det intressantaste där var nog det höj- och sänkbara matbordet i ett mindre sidohus "La confidance" där kungafamiljen kunde sitta och äta utan att personalen hörde deras konversationer. Kung Gustav III gillade tydligen inte skvaller. Bordet hissades ner till bottenvåningen där det dukades innan det hissades upp igen tills det var dags för nästa rätt. Intill bordet står två hyllor. En teori var att man där kunde få en påfyllning uppskickad utan att hela bordet behövde hissas.  

En cykeltur på Utö var dagens aktivitet. Tog båten från Årsta havsbad till Utö där vi hyrde cyklar, cyklade till sandstranden på Ålö där vi slappade ett tag och åt lunch. En fin sommardag och en utflykt att rekommendera :)

E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0