Måndag 090202

Läste om namn nyss. Oskar läste upp några nya namn från en artikel. Trenden är ju att sätta väldigt udda namn på nykomlingarna :P  Som exempel kan jag nämna Karl-Kenji och Billie-Lou, hehe.. Jag kollade svenskanamn.se och kollade in Elisabet och Maria. Om Elisabet står det inget spec, däremot om Maria står detta:

"Den allra vanligaste betydelsen för Maria i nutid är "bitter" eller "hav av bitterhet" men det finns andra teorier som "rebellisk" och "önskat barn". Men namnet kommer troligast från ett egyptiskt namn som kom från ordet mry "älskad" eller ordet mr "kärlek".

Fler betydelser kan vara "uppror", "rebellisk", "trotsig", "efterlängtat barn", "havets stjärna", "en pe i havet", "den vackra", "älskad av Gud", "den perfekta", "den som älskar Gud", "den helade", "stark", "stor sorg", "den välnärda" (med betydelsen "vacker"), "älskarinna", "graciös", "den upphöjda", "den charmiga" och "den som härskar".
Betydelsen "den trotsiga" kommer av att Moses syster Miriam ställde sig på Arons sida när bröderna bråkade och blev därför bestraffad med spetälska."


Haha, en sån skillnad i betydelse. Både "bitter" och "stor sorg", men också "älskad" och "den perfekta". Jag får ta till mig av de fina betydelserna :) 

Just nu är det ny vecka och nya tag med kemin. För tusan, nu ska det läras in!  Oskar gör det ju inte lättare direkt, med sitt skrik och bankande. Trippelsuck.

E.

Kommentarer
Postat av: Jessie

Hey liz! Tänkte bara meddela dig att jag börjat blogga igen, på adressen ovan :-P



Angående ditt inlägg så ska jag nog kolla upp vad mitt namn har för betydelse hihi :) Jätteintressant ju! Och jag tycker absolut att du bara ska ta till sig av dom fina betydelserna!



Kärlek <3

2009-02-03 @ 11:12:53
URL: http://http://mystikal.blogg.se/
Postat av: Jessie

haha bloggadressen nedan menar jag ju såklart :-P

2009-02-03 @ 11:13:47
URL: http://mystikal.blogg.se/
Postat av: Jessie

Jag tycker vi fan var modiga som ställde upp! Att vi vågade liksom :D Jag minns när vi satt i det där rummet och knåpade ihop låttexten, som från början var en dikt om jag minns rätt? Hihi, those were the days!



Ah, håller verkligen med dig! Han är verkligen en i sitt slag! Han gör riktigt fina och betydelsefulla låttexter :) Min pojkvän tycker "fröken svår" passar in på mig hihi :P



puss!

2009-02-03 @ 22:15:40
URL: http://mystikal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0