Torsdag 090219

Jahapp, ännu en dag har gått. Nedräkningen står på 44 dagar. Nästa anatomiprov är i slutet av mars. Jag kommer va mkt klokare då kan jag säga. Såg på planeringen allt vi ska gå igenom. Hjärtat ingår där. Hittills har jag tyckt det varit krångligt med alla kamrar och klaffar och ådror hit och dit.. men det ska väl gå att komma över. En kille i klassen har sagt att han vill bli hjärtkirurg.. hmm.. svårt.  

Dagens framgång har iaf varit att jag lärde mig hitta lårets alla muskler på ett riktigt ben. Yey :) Några andra ägnade sig åt att ta skära bort allt onödigt från en kropp och dela den i delar för att man ska kunna se musklerna. Hudbit efter hudbit skars av.

På histologin fick vi se processen där man förbereder ett preparat för mikroskopering. Igår var det samma fast teoretiskt. Vi tittade på celler från ganglion (nervknutar). Stora celler omgavs av små hjälparceller. Hittills är det kul :) 

Till något helt annat. Jag saknar Microsoft Picture It!   Det är så enkelt och bekvämt att fixa foton i. Typ allt man behöver finns där. Bilden nedan hade inte sett ut sådär om jag hade haft Picture It här.  Hursomhelst. Jag är trött och ska sova. Lika bra. Godnatt.



E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0