människor?

Idag läste jag en artikel som faktiskt fick mig att gråta. Det är helt ofattbart hur människor kan vara så .... det finns inga ord...

Jag snackar om ett land i krig där män från alla sidor våldför sig något så otroligt på civila kvinnor. Artikeln berättar om en läkare som hjälper dessa kvinnor och med all rätt fått FN:s stora pris för mänskliga rättigheter i slutet av 2008, och nu på fredag tar han emot Olof Palmes pris i Stockholm. Han har även blivit utsedd till Årets Afrikan 2009 av den nigerianska tidningen Daily Trust.  Jag undrar bara, vad gör man åt en sådan situation? Går det att göra något?

" [...] i staden Bukavu står gynekologen Denis Mukwege vid operationsbordet och utför mirakel för att hjälpa alla dessa våldtagna och misshandlade kvinnor att komma tillbaka till ett värdigt liv.
Ingen annanstans i världen utsätts kvinnor för så systematiskt grymma handlingar av soldater, som skjuter eller sticker knivar i deras underliv efter de fullbordade våldtäkterna. Varje dag får hundratals kongolesiska kvinnor sitt liv förstört."

Här är artikeln. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0