Lördag 090314

Några underbara dagar har passerat. Är väldigt tomt nu. Men om tre pluggspäckade veckor är han här igen. Tur det. 

Var och pratade med ED-kontoret om sommarpraktiken. Jag ska göra den i september, vilket innebär att juli och augusti är lediga. Som jag förstod det gör man praktiken som assisterande sjuksköterska på en nefrologiavdelning, om man inte har något annat förslag på sjukhus eller avdelning. Har man det kan de hjälpa en att fixa en praktikplats där. Det skulle vara spännande att vara på en kvinnoklinik där de har hand om kvinnosjukdomar, ultraljudsundersökningar och allt som har med graviditeter att göra. Det är ingen brådska med det där iaf. De sa att jag skulle komma tillbaka i maj/juni. 

Jag har några nysedda filmer att rekommendera. Inte mkt till nyheter kanske. Tillsammans är man mindre ensam (Ensemble c'est tout), Corpse Bride och Happenstance (Le Battement d'ailes du papillon). Första och sista är med Audrey Tautou, och i Happenstance spelar även Faudel, såg jag nyss. Den fransk/algeriske " prinsen av raï ". Här har ni honom i några kända duetter/trion..

Faudel, Rachid Tacha och Khaled -  Abdul Kader


Faudel och Khaled -  Aisha

Faudel, Rachid Tacha och Khaled -  Ya Rayah


 Någons översättning av Ya Rayah:                               
                               
Oh departing traveler, where are you heading? 
Your journey is bound to failure                             
How many travelers before you                             
Have sought the path with similar results?          
How many cities and deserts have I roamed?    
How much time have I wasted                               
Touring from one place to another?                     
Oh lost one, no matter how much you run away
Your destiny will end in exhaustion                      
Time has passed you by                                         
And you have yet to notice it.                                 

Idag är planen att läsa och lära om alla organ i magen. Man skulle ju kunna tro att det är mycket som står om varje, men det är det faktiskt inte. Antar att det kommer på fysiologin senare (i trean?).

Efter tisdagens histologiföreläsning, som handlade om muskelceller, beslöt jag mig för att få reda ut ett och annat om träningsvärk och stretching. Somliga har ju bestämt haft för sig att stretching inte skulle hjälpa ;)  Så jag frågade läraren hur det låg till och hon berättade att när man har tränat en otränad muskel (tränat den mer än vanligt eller nåt sånt) så utsöndras några kemiska substanser som ger upphov till träningsvärk. Det handlar alltså inte om att muskeln skulle ha skadats. Om man stretchar muskeln efter träning, motverkar man utsöndringen av dessa substanser. Lätt som en plätt :P  Mer om det kommer också på fysiologin. 

Oh, ikväll är det ju la grande finale av melodifestivalen (ja, vad annars?).. Så om jag inte har något annat för mig ska jag kolla på livestreamingen på svt.se   :)

För övrigt fick jag en väldigt skum kommentar på förra inlägget, eller kommentaren handlade egentligen om min kommentar på en annans blogg. 
http://daja.blogg.se/2009/march/modellskola-ga-pa-catwalk.html#comment  
Tjejen gav tips om hur man ska gå på catwalk och eftersom man kan dra paralleller till hur man går snyggt i allmänhet lämnade jag en uppskattande kommentar och nämnde just detta. Någon kille svarar då på min kommentar: 
"Det dummaste jag hört på länge! Ska du vara någon annan eller dig själv? Varför spela en roll man inte är? Ska du gå catwalk i EXEMPEL skolan? Skulle det kännas RäTT ifall du visste att alla tyckte du var snygg? Ni tjejer är speciella... Era tankar.."  
Haha, ja, lite kul :P  Att gå snyggt betyder ju inte att man är någon annan än sig själv. Dessutom ogillar jag starkt det där uttrycket "vara sig själv". Vad skulle det betyda?

E.

Kommentarer
Postat av: chasmine

Najs låtar (Y) :)

2009-03-14 @ 14:08:11
URL: http://takealook.blogg.se/
Postat av: sannie

ha en bra dag :)

2009-03-14 @ 14:34:01
URL: http://sannieschutt.blogg.se/
Postat av: Du vet inte

Halloj Halooj..



Va med o tävla i min blogg ;) eftersom min blogg e så bäst hahahaha..

Nä men jag har en rätt skojig tävling i bloggen som är för Alla trevliga människor..



Om du diggar min blogg o de tror jag att du gör så kan vi alltid följa varandra på blogglovin..



se för dig själv!!!



Kramisss

2009-03-14 @ 16:50:50
URL: http://duvetintee.blogg.se/
Postat av: SOMMAR (SKIT) UNGARNA!

Hejsan sötis!

Skulle du vilja bli Veckans blogg? Isåfall har du just nu chansen att bli det i våran blogg! Du kan läsa hur du gör där, men det är väldigt enkelt, bara berätta i det inlägget att du skulle vilja vara med! Massor med kramar på dig!

2009-03-14 @ 19:02:25
URL: http://sommarungarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0