Fredag 090529

Proven gick bra idag. Känns som att mkt blivit avklarat - ja, i alla fall två prov - och det trots att klockan bara är två. Idag och imorgon har jag tänkt läsa igenom alla delar av neuroanatomin för att sedan på söndag bara kolla gamla prov. Ikväll måste jag gå på träningen också :/  Det hade jag gärna skippat, särskilt eftersom vi förmodligen blir kommenderade till "the power gym" vilket i mina ögon är ett förråd med trasiga maskiner. Det blir att ta med sig anatomipapprena, så att man i alla fall kan vara effektiv med något. 

Jag gillar inte det här systemet med den "allsmäktige" dean (dekan.. eller typ rektor?). Igår berättade anatomiläraren att han inte vet om det blir någon lektion på torsdag med tanke på att förra året hade dean förbjudit alla att vistas i lektionssalen. Vad är det för sjuka regler? Anatomiläraren sa att han verkligen inte förstod varför. Liksom.. universitetet ska ju alltid agera för studenternas bästa, så om det nu finns en tid där både lärare och elever vill träffas för att öva inför practical exam måste de få göra det. "Isåfall får vi gå ner till det lilla rummet där nere, där det finns lite material." Det känns ju som att man håller på med en motståndsrörelse i syfte att störta regeringen och därför måste hålla oss gömda och agera i hemlighet. Tss... Tänk om det var likadant på Franska skolan. Kemiläraren låser upp dörren in till kemisalen och ler sitt energiska entusiastiska leende medan eleverna börjar fylla salen, när plötsligt rektorn kommer rusande: "Epp epp epp, vad försiggår här? Vem har sagt att ni får ha kemi idag? Nej se det går inte!" Vilket skämt.  

Och sen att det är dean som beslutar om att ge eleverna chanser i retakes. Varför kan inte det beslutet tas av läraren? Det är ju lärarna som har koll. Jag skrev förut om att man på andra skolor har neuroanatomin som ett separat ämne i ett halvår, medan vi har samma material som en del av anatomin i 6 veckor. Anatomiläraren sa att han ska ta upp frågan med dean för att det skulle vara bättre på det sättet som andra skolor har. Sant sant.  Hursomhelst, det här byråkratiska, formella, auktoritets-hierarki-systemet, nej, det gillar jag inte. 

E.

Kommentarer
Postat av: Exo

Det blir ju verkligen en chock när vissa saker man tror ska vara självklara inte är det :S Frågan är om man ska acceptera nya regler i en ny miljö:)

2009-05-30 @ 12:13:43
URL: http://exoticfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0