091104

"SNOW!" var det första jag och A utbrast när vi sågs imorse. Ja, man blev verkligen förvånad när man kollade ut och såg att allt var vitt. Härligt. Då vet man att vintern (läs: jullovet) närmar sig. Snön smälte dock efter biokemilabben. Jag gick hem och såg the Holiday - en fin feel good-film - tills jag upptäckte att histologiföreläsningen börjar om 20 minuter. Skynda skynda. Den var för övrigt väldigt spännande idag. Och komplicerad, den handlade nämligen om njurarna och sedan också om det kanske mer intressanta: apoptos (programmerad celldöd). Det ledde till en diskussion om cancer, eftersom det händer att en cell misslyckas med apoptosen så att den blir en cancercell. En situation åt det andra hållet, att det blir en överdos av apoptos bland celler, kan ses hos exempelvis AIDS-, Alzheimer- och Parkinsonsjuka. Läraren - som tydligen är läkare - berättade att i vissa cancerformer, som tjocktarmscancer, är det upp till 70 procents risk att bli sjuk om man har genen för cancern. Det man kämpar för nu är att hitta faktorer som skulle utlösa apoptos av cancerceller. Väldigt spännande måste jag säga. Ändå stod det väl i DN häromveckan att inte många läkare söker sig till forskningen. Det är kanske inte direkt forskning folk tänker på iaf när de börjar läkarutbildningen.
.
E.

Kommentarer
Postat av: HANNAH!

kolla in mina favoriter från H&M fashion news!

2009-11-05 @ 11:40:06
URL: http://hannahborg.blogg.se/
Postat av: Alexandra

hehe jaså du :D

2009-11-05 @ 20:31:47
URL: http://phose.blogg.se/
Postat av: HANNAH!

Hur länge har det varit så? Jag kommer flytta nästa år till luleå medan killen är kvar i gbg.. det är lika långt som till italien, fan polen är skitnära om man jämför.. hur klarar ni det? :( hur kmr vi klara det :s

2009-11-05 @ 20:43:49
URL: http://hannahborg.blogg.se/
Postat av: HANNAH!

Hur länge har ni varit tillsammans då? Min kille skall flytta upp till luleå efter ett år sen ändå, han klarar sig inte utan mig heller haha

2009-11-06 @ 11:51:11
URL: http://hannahborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0