091125

Igår var det en månad till jul, och 24 dagar tills jag åker hem. Tänk det är typ 3 veckor! :D
.
Imorse hade vi biokemiprov. Mycket förberedelse samtidigt som jag ända till sent igårkväll inte alls kände mig säker på någonting. Hursomhelst gick det bra, det var ett okej prov, så jag gissar att jag klarat det. Tror att resultaten kommer imorgon. Resten av dagen unnar jag mig slappande, för att imorgon starta med fysiologin. Mer intressant än biokemin. Till provet nästa vecka har vi muskler och nervsystemen att läsa.
.
Jag har helt fastnat för ett program på tv4+, Plastikkirurgerna. Det är riktigt spännande att se hur de löser olika problem. Tyvärr får man inte se så mkt av själva operationerna, bara lite glimtar. Varför inte mer? En särskilt intressant sak i gårdagens program var hur de gör pannlyft. De sätter snittet högt upp (svårt att se exakt var), och sätter sedan in en platta med piggar för att hålla upp pannan på dess nya plats. Plattan försvinner sedan av sig själv, såsom vissa suturtrådar gör. Coolt! Och vilket lyft det gav för kvinnans ögonparti! Något för mig när jag blir gammal kanske :P  Ett annat fall de visade var det med en liten kille som är ansiktsförlamad. Operationen gick ut på att ta muskelvävnad från låren för att sätta in på vardera sida om munnen och i sidled för att killen skulle kunna le. Det tog sju-åtta veckor för nerverna att växa till musklerna så att han kunde röra dem. Riktigt häftigt!
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0