091007

Då var man tillbaka efter en helg hos morfar och mormor som kom i söndags. Det stora projektet under dessa dagar var syltkokningen (plommon plus kakao) och att stå ut med all religiositet som går över - enligt mig - normala gränser. Det där med religion är ju en värld för sig. En rätt läskig sådan dessutom, med tanke på att religion kan få människor att göra precis vad som helst med ett slags berättigande, som omvärlden på något sätt blir tvungen att acceptera och anpassa sig efter. Men när jag hörde den otroligt jobbiga bönen som går om och om igen radbandet runt medan vi satt och åt och pratade och ingen ens brydde sig om radion, var jag tvungen att stänga av. Då blev jag genast anklagad för att inte gilla Gud, osv osv. Som tur var stod morfar på min sida, hahah.. Nej, religioner är okej så länge de troende bara tror och inte måste vidta tusen åtgärder för att... ja.. för vadå? Fattar inte varför man ska bry sig om sådant överhuvudtaget. Kom igen liksom, det finns miljarder viktigare saker att lägga sina tankar på, eller saker att göra, än att upprepa samma ord om och om igen, i böner som någon person - död sedan uppemot 2000 år - skulle höra och dessutom kunna göra något åt. Finns inte en chans. Och alla såkallade "cuda" eller mirakel på svenska.. Antingen är det bluff och lögner, kanske till följd av någon psykisk sjukdom hos de inblandade, eller finns  någon annan vetenskaplig förklaring som forskarna på grund av lobby från kyrkan inte avslöjar helt eller ens alls.  Det funkar inte som förut när allt man inte förstod kunde förklaras med religion. Nu får man acceptera att det kanske finns vissa saker man inte kan förklara än, men som så småningom kommer få en förklaring - utan att man behöver ta till ord som mirakel, Gud eller andra osannolika företeelser.
.
Idag var första skoldagen på andra året. Det känns så bra att säga andra året, att markera i sina skrivböcker från förra året som nu ska fortsätta: "2nd year". Man är en bit på väg. När detta år är avklarat, har man samtidigt avklarat en tredjedel av hela utbildningen. Hursomhelst hade vi biokemi och en början till en histologiföreläsning som sedan inte kunde starta pga. dator-/projektorproblem. Biokemin var helt ok. Lätt till en början, som en uppvärmning. En gång per månad kommer vi ha en laboratory exam, som jag verkligen undrar hur de kommer gå till. Vi får se.
.
Jag är väl lite efter, kanske sisådär 4 år, men det är inte förrän nu jag upptäckt Stina-Lee's blogg. Hon skriver verkligen jättefint, djupt, funderande och rakt från hjärtat. Att hon är nybliven mamma gör det ju inte mindre spännande, hehe.
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0