090927

En bra dag på praktiken. Satt först inne i ett "isoleringsrum" med en svårt sjuk äldre kvinna som ropade på alla religiositeter samtidigt som varje hjärtslag pep i maskinen intill. Man blir nervös av sånt, fast inte på anatomy-practical-sättet utan nåt helt annat. Kvinnan skulle ju i princip kunna dö närsomhelst :/ Läskigt.
.
Senare fick jag uppdraget att mäta blodtrycket på alla patienter. Nu uppgår antalet till ungefär 25 personer. Tack och lov fick jag en modern mätapparat som fixar allt själv så att jag bara behövde skriva in siffrorna på pappret de har hängandes på sängen.
.
Men det mest intressanta jag gjorde under dagen var att följa med en läkare som gick en patientrond och samtidigt förklarade en massa för mig om hur saker och ting hänger ihop. Bland annat snackade han om ansamling av vatten i kroppen, vilket är en av följderna av njursvikt. Det kan man upptäcka genom att med ett finger trycka på smalbenet och sedan se om tryckmärket stannar kvar eller inte, genom att lyssna på lungorna, eller genom att ständigt hålla koll på vikten. Vattenansamling är även kopplat till blodtryck som inte riktigt räcker till när patienten till exempel ställer sig upp. Jag hängde även med på ett ultraljud av den svårt sjuka kvinnans buk. Det var intressant men jag fattade verkligen inte vad det var man såg på den där skärmen, och jag ville inte störa proceduren heller.
.
Idag hade jag tänkt sova tidigt. Typ strax. Det är inte kul att behöva gå upp så tidigt hela tiden. Skumt att se det så egentligen men snart är det skola och då är jag friii, hahah :P  Jag har nog aldrig sett fram emot skolstarten så mycket som nu.
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0