2010 04 14

Puh, biokemiprovet är över och det kan till och med ha gått bra. Får se resultatet imorgon eller i övermorgon.
.
Att polska flaggor med svarta band vajar överallt kunde jag observera från spårvagnen på väg till Tesco. Köpte äntligen en stavmixer! Tänk vilka möjligheter jag har nu, haha! Alla smoothies jag kan göra. Alla soppor. Och så slipper jag mosa bönor med gaffel när jag vill göra biffar. Woho :)
.
Det är verkligen vår här med vissa gröna träd och buskar här och var. Och jättegrönt gräs. Man glömmer hur färgstarkt det är. Apropå grönt.. fick lära mig på senaste biofysikföreläsningen att just grönt är den färgen som ögat har mest kapacitet att se. På fredag blir det en säkert väldigt intressant föreläsning av den franske kirurgen Jean-Michel Dubernard. Det var han som utförde den första ansiktstransplantationen - den på kvinnan som fått ansiktet förstört av en hund. Här är föreläsningens tema:
.
.
La nu märke till bilden längst till vänster. Jag läste om den operationen på någon nättidning. Mannen fick en donerad hand framgångsrikt ditsydd. Handen var efter ett tag nästan helt funktionell. Men plötsligt ville han inte ha den längre och de amputerade den, eftersom han blev äcklad. Skumt egentligen, att man hellre har ingen hand än en lite annorlunda. Men det är förstås en massa psykologi bakom.
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0