2010 04 26

.
Bilden skulle kunna vara mormors och morfars trädgård. Det är verkligen vår här, med temperaturer runt 20° (och åska just nu). I helgen var jag alltså hos mormor och morfar. Satte en solstol ute på altanen och lapade sol. Lite färg snappades till och med upp. Jag och mormor tog en cykeltur i skogen på lördagen, och en cykeltur till kyrkan på söndagen. Prästen snackade om hur viktiga söndagsmässorna är: "Om du skulle få frågan: söndagsmässan eller livet?..." Jag fattade verkligen inte logiken i det där. Inte i någonting av det som sas iofs. Det känns så manipulativt, trots att det inte handlar om någon sekt eller något sånt, när alla i kör säger trosbekännelsen eller sjunger sångerna. Allt utan att tänka kritiskt. Det är något man växer upp med. Man härmar föräldrarna. Hur ska någonting gå vidare och utvecklas om hjärnorna inte arbetar själva. I senaste avsnittet av Jonas Gardells program "Åh herregud!" fick man veta att det finns ett område i hjärnan som står för religiösa tankar. Det möjliggör en religiös tolkning av olika händelser. Konstigt. Frågan är hur långt vetenskapen måste sträcka sig innan folk fattar att religion inte är kvalificerat för ett modernt liv.
.
Annars är det presentationer och prov i planeringen. Nästa ljusglimt är onsdag nästa vecka då jag åker hem för att fira Oskar och för att gå med på äldreboendet där jag ska sommarjobba. Ikväll ska jag förbereda mig inför torsdagens fysiologipresentation genom att läsa på om hjärtats cirkulation.
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0