2010 10 17

Terminen är igång. Vi har haft alla lektioner och föreläsningar minst en gång och de flesta böcker är fixade. Har börjat plugga på 3 av de 7 ämnen vi har. Nedan är schemat (klicka för större bild), ungefär som det kommer se ut för resten av terminen.
.
.
Det är spännande och det känns roligt att sätta sig ner och plugga. Får väl se hur långt det håller sig när proven börjar närma sig och pressen kommer på riktigt, hehe. Då gäller det att passa på att läsa nu :P
.
Två av ämnena - pediatrik och invärtes sjukdomar - hålls på sjukhus och involverar många praktiska moment. Hittills har båda ämnena handlat om anamnes/sjukdomshistorien och snart ska vi lära oss om hälsokontroll, något jag har fått ett litet grepp om under praktiken på vårdcentral i somras. Det var väldigt lärorikt! Häromdagen skickade jag ett mail med förfrågan om praktik på Huddinge sjukhus nästa sommar.
.
Något att se fram emot är att Johan kommer hit i november under några dagar. Eftersom jag delar rum med A, har jag bokat ett av "gästrummen" på bottenvåningen. Då kan man iaf komma upp och laga mat här.
.
För övrigt har jag just upptäckt att tv4's Plastikkirurgerna är inne på sin andra säsong. Intressant! Det är inte som andra liknande program som aldrig visar vad som pågår på operationsbordet, utan man får se vad de gör.
.
Nyligen kom de valbara ämnena (30 obligatoriska timmar) upp på ED's hemsida. De mest spännande verkar vara
- Virology (20 h), får isf läsas med Prevention of coronary artery disease (10 h)
- Diagnosis of hypersensitivity reactions (allergic and autoimmune diseases) (30 h),
- The future of immunology in diagnosis and therapy (30 h)
Får se hur de ligger på schemat.
.
E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0